وقتی پای عسل در آشپزی به آشپزخانه باز می شود!


 

عسل طبیعی یک ماده شفابخش و پرخاصیت است که به روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از عسل برای ساخت انواع کرم موضعی، درست کردن برخی داروها و استفاده در طبخ انواع غذاها استفاده می شود. علاوه بر این عسل به صورت تنها یا به صورت شربت عسل هم مورد استفاده قرار می گیرد. البته این، تنها بخشی از روش های مصرف عسل است.

یکی از کاربردهای مهم عسل طبیعی استفاده از آن در آشپزی است. البته راهکارهای مختلفی برای استفاده از این ماده طبیعی در آشپزی وجود دارد؛ اما نکات مختلفی نیز باید در مورد استفاده از این ماده برای آشپزی مورد توجه قرار گیرد. استفاده از عسل می تواند خواص غذاها و مواد خوراکی مختلفی را که تهیه می کنید افزایش داده و در نتیجه منجر به بهبود مصرف این ماده شود.

البته باید توجه داشته باشید که تمام نکاتی که در این مطلب بیان می شود مربوط به عسل طبیعی است، نه عسل تقلبی و عسل مصنوعی که در بازار به وفور وجود دارد. هیچکدام از عسل های تقلبی نمی توانند جای عسل طبیعی را گرفته و در نتیجه ممکن است علاوه بر اینکه هیچ خاصیتی برای انسان ندارند، ضررهای زیادی را به انسان برسانند.

؛؛ در این مطلب تلاش شده تا به برخی از نکاتی اشاره شود که برای استفاده از عسل در آشپزی باید رعایت شود. این نکات به شما کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن از عسل در آشپزی استفاده کنید.

عسل در آشپزی جایگزین مناسب برای شکر
یکی از مهم ترین کاربردهای عسل در آشپزی، استفاده از این ماده به جای شکر است. همان طور که می دانید شکر یک ماده بسیار مضر بوده که باعث بروز مشکلات عدیده ای در بدن انسان می شود. از مهم ترین مشکلاتی که شکر برای بدن انسان دارد، بروز بیماری های زیادی مثل دیابت است که همین بیماری خود مشکلات دیگری را برای بدن انسان فراهم می کند.

جایگزین کردن عسل به جای شکر در جایگاه های مختلف می تواند به پیشگیری از بروز انواع بیماری کمک کند. خوشبختانه در سال های اخیر با اطلاع رسانی های صورت گرفته بسیاری از افراد به جای شیرین کردن نوشیدنی های مختلف با استفاده از شکر، از عسل استفاده می کنند. با این حال هنوز جایگاه عسل در آشپزی به عنوان ماده جایگزین برای شکر در نظر گرفته نمی شود.

یکی از بهترین قسمت هایی که می توانید به جای شکر از عسل استفاده کنید، پخت کیک و شیرینی است. در طبخ کیک و شیرینی می توانید به جای اینکه از شکر که ماده ای مضر و آسیب زننده به بدن انسان است، از عسل طبیعی استفاده کنید.

فراموش نکنید که اگر می خواهید از عسل به جای شکر به عنوان شیرین کننده استفاده کنید، باید حدودا اندازه نیم پیمانه عسل به جای یک پیمانه شکر به کار ببندید. البته شیرینی عسل های مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ اما به طور کلی توصیه می شود تا جای ممکن از عسل کمتری نسبت به شکر استفاده شود تا کیک یا شیرینی شما خیلی شیرین نشود.

علاوه بر این، همانطور که می دانید عسل به عنوان یک ماده شیرین کننده برای نوشیدنی های سرد و گرم قابل استفاده است. چه اصراری دارید که شربت آبلیمو را با استفاده از شکر شیرین کنید؟! به جای این کار از عسل طبیعی برای شیرین کردن آن بهره ببرید. دیگر شربت ها و شربت های آماده ای که از شرکت های مختلف تهیه می کنید و احتمالا بسیار مضر هستند را نیز می توانید به کمک عسل شیرین کنید. در این صورت از مضرات احتمالی این شربت ها کاسته خواهد شد.

خوشبختانه با افزایش استفاده از انواع دمنوش در سطح جامعه، کمتر کسی به این فکر افتاد که دمنوش ها را با استفاده از عسل شیرین نکند. چه بهتر که برخی از دمنوش های قدیمی مثل چایی نیز با استفاده از عسل شیرین شوند و قند از سینی چایی حذف شود.البته نکته ای که در مورد شیرین کردن نوشیدنی های گرم با عسل وجود دارد این است که دانشمندان توصیه می کنند برای استفاده از خواص عسل طبیعی، دمای مایع باید به زیر ۶۰ درجه سانتی گراد برسد. اگر بتوانید پس از این که مایع به جوش آمد، بگذارید تا مدت زمانی سرد شود و سپس عسل را در آن مخلوط کنید، می توانید از خواص بی نظیر این ماده نیز استفاده نمایید.

اگر مشکلی با حل کردن عسل در نوشیدنی های سرد یا نوشیدنی هایی که به دمای پایین تری نسبت به دمای جوش رسیده اند دارید، بهتر این است که از چنگال برای هم زدن عسل استفاده کنید. وقتی از چنگال برای هم زدن عسل طبیعی استفاده می کنید، حل شدن این ماده در نوشیدنی راحت تر شده و نیازی به سختی هایی که با استفاده از قاشق برای حل کردن می کشید نیست!

عسل یک رنگ دهنده طبیعی
اسانس های مختلفی که به عنوان اسانس های خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند، همگی مضرند. تنها اسانس های طبیعی هستند که می توانند تضمین دهند هیچ آسیبی برای بدن انسان به همراه ندارد. در نتیجه تا جای ممکن از اسانس های رنگ دهنده برای بهبود رنگ غذا و دسر و... خود استفاده نکنید.

یکی از بهترین رنگ دهنده های طبیعی به غذا و دسر های مختلف عسل طبیعی است. عسل می تواند رنگ طلایی خوبی را به انواع دسر و انواع خوراکی بدهد. برای مثال شما می توانید از عسل برای بهتر کردن رنگ دسر های شیری استفاده نمایید. برخی از برندهای تولیدکننده دسر، ادعا می کنند که در تولید محصولات خود از عسل طبیعی استفاده کرده اند. این در حالی است که به نظر می رسد اگر خود شما از عسل طبیعی مطمئن استفاده کنید، خیلی بهتر است!اگر می خواهید رنگ طلایی خوش رنگی را به مواد غذایی خود بدهید از عسل طبیعی استفاده کنید. این تنها به عنوان رنگ دهنده دسرها صادق نیست. حتی در طبخ مرغ نیز عسل می تواند رنگ طلایی خوش رنگی به مرغتان دهد.

نقش عسل در بهبود پخت کیک و شیرینی
شاید برایتان جالب باشد که استفاده از عسل تا چه اندازه می تواند در پخت کیک به شما کمک کند. علاوه بر اینکه عسل می تواند به جای شکر به عنوان شیرین کننده مورد استفاده قرار گیرد، سرآشپز های حرفه ای که در رستوران های بین المللی و قنادی های معتبر دنیا مشغول به فعالیت هستند، بر این باورند که استفاده از عسل طبیعی می تواند به بهبود بافت کیک کمک کند.

اگر از عسل طبیعی استفاده کنید، بافت کیک به مراتب بهتر شده و نیازی به موادی ندارید که به صورت مصنوعی باعث پف کیک می شوند. به همین علت است که قنادهای حرفه ای نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا تا جای ممکن توصیه می کنند از عسل طبیعی در طبخ انواع کیک استفاده کنید تا نیازی به استفاده از مواد مضر نداشته باشید.

علاوه بر این، مصرف عسل در کیک کمک می کند تا این خوراکی مدت زمان بیشتری تازه بماند. یکی از مشکلات بزرگی که کیک ها دارند این است که خیلی زود خشک می شوند. این در حالی است که اگر به جای استفاده از شکر از عسل طبیعی استفاده کنید، احتمال خشک شدن کیک و مانده شدن آن کمتر شده و مدت زمان بیشتری تازه باقی می ماند. علت نیز این است که استفاده از عسل در کیک به حفظ رطوبت در این ماده کمک کرده و در نتیجه تازگی آن محفوظ می ماند.اما از کیک که بگذریم، یکی از دلایلی که باعث شده استفاده از عسل در تولید انواع شیرینی و دسر مورد توجه قرار گیرد، خاصیت لزج بودن عسل است. اگر از عسل در طبخ انواع شیرینی، پودینگ و دسر استفاده کنید، می توانید شکل دهی بهتری برای آن داشته باشید.

در واقع خاصیت لزج بودن عسل کمک می کند تا مواد طبخ شده با آن تا جای ممکن بهتر شکل بگیرند و بتوانیم دسر های خلاقانه تری را تولید کنیم. یکی از رمز و رموز برخی از افراد حرفه ای در تولید انواع کیک و شیرینی حرفه ای این است که از عسل طبیعی استفاده کرده و می تواند ویژگی های منحصر به فردی را به این ماده ببخشند.

لعابی خوش رنگ برای غذاهای برشته شده
اگرچه صحیح نیست که عسل در برابر حرارت مستقیم قرار گرفته و در سرخ کردن غذا های مختلف مورد استفاده قرار گیرد؛ اما می توانید از این ماده طبیعی به عنوان یک لعاب برای غذاهای برشته شده استفاده کنید. این کار به جذاب تر شدن غذاهای خوشمزه ای که طبخ کرده اید کمک می کند.

برای مثال ته چین سرخ شده را با کمک ترکیبی از عسل طبیعی لعاب داده تا هم جذابیت ظاهری آن را افزایش دهید و هم طعم شیرین ته چین را بهبود ببخشید. خوش رنگ و لعاب کردن ته دیگ سیب زمینی یا حتی سیب زمینی سرخ کرده نیز با عسل امکان پذیر است. برخی از سرآشپزها مرغ سوخاری را نیز با عسل طبیعی لعاب می دهند تا جذاب تر و خوشمزه تر به نظر برسد.

آنچه که گفته شد تنها به نکات اولیه برای استفاده از عسل در آشپزی اشاره داشت که شما بدانید می توانید از عسل در آشپزی استفاده کنید. این نکات دیدگاه شما را به عنوان یک کدبانوی ایرانی یا فردی که با هر شغل و جنسیتی به آشپزی علاقه مند است بازتر کرده و در نتیجه احتمال استفاده از این مواد را افزایش می دهد.
در کنار همه این نکات، به این نکته نیز توجه داشته باشید که عسل باید در دمای کمتر از 60 درجه قرار گیرد. همچنین تا جای ممکن در هنگام خرید عسل حساسیت به خرج دهید تا به اصل بودن آن اطمینان پیدا کنید. در این صورت می توانید با خیال راحت از عسل در آشپزی و تولید انواع کیک دسر و شیرینی استفاده نموده و از خواص فوق العاده ی ماده طبیعی نهایت استفاده را ببرید

مطمئن باشید استفاده از عسل در آشپزی سلامت خانواده شما را افزایش داده و از بروز انواع بیماری ها پیشگیری به عمل می آورد. پس سعی کنید به جای مواد مضر برای شیرین کردن، رنگ دادن، پف آوردن کیک، یک دست کردن شیرینی و... از عسل طبیعی استفاده کنید.